خانه » مقالات بازرسی » بازرسی رنگ و پوشش » مبانی عایق کاری – روکشدهی (جلسه دوم)

مبانی عایق کاری – روکشدهی (جلسه دوم)

روکش دهی (LINING)-جلسه دوم

در حین فررایند بازرسی و ترجیحا قبل و بعد از ولکانیزاسیون لازم است که یک بازرسی چشمی از نزدیک

صورت گیرد، کارشتابزده کافی نیست و هدف نگاه اجمالی و کلی است.

در هنگام بازرسی چشمی مخزنی که داخل آن چک شده حتما از نور کافی استفاده کنید.دقت کنید که

نور چراغ قوه کافی نیست.میتوانید از یک لامپ AC استفاده کنید.

دقت کنید هدف بازرسی از نزدیک است نه یک بازرسی با فاصله.پس نیاز است که از یک نردبان هم

استفاده کنید.

بررسی را ازیک انتها شروع کرده و در راستا هر ورق روکشدهی و در طول هر درز تا انتهای دیگر آن آزمایش

را انجام دهید.به منظور ارزیابی موارد زیر را بررسی کنیدآسیب های فیزیکی مانند خراش، بریدگی ها، ویا

سوراخ ها،چسبندگی به سطح،هرگونه برآمدگی، تاول ویا موج به خصوص روی سطوح مقعر راشناسایی

کنید.زیرا تمامی این عیوب مشخصه قسمت ها چسبیده نشده اند.به دقت محل نصب نازل ها را بررسی

کنید.در قسمت جوش خورده نازل به بدنه قطعه شما به چسبیده نشدن ورق وجود حباب هایی برخورد

میکنید.

توجه خاصی به روکش داخلی لوله های با قطر کوچک که کاربرد ورق های لاستیکی در آنها دشوار است

داشته باشید.یکی از بهترین محل های بررسی،روی شعاع بیرونی میباشد. برای نمونه جایی که ورق

لاستیکی با یک فلنج لب به لب میشود،در صورتی که روکش را با پاشنه دست هل بدهید باید بتوانید به

خوبی احساس کنید که آیا چسبندگی به سطح مناسب است یا خیر.متاسفانه هیچ گونه آزمایش برای

اندازه گیری استحکام چسبندگی به سطح وجود ندارد.تنها راه استفاده از نمونه آزمایشی میباشد.

به دنبال هرگونه نقاط پاشش جوش و یا ذرات خارجی کوچک که در زیر ورق مانده اند باشید.

درزها،اتصالات ویا هم پوشانی ها را در جایی که ورق های روکش به هم متصل شده اند بررسی

کنید.برای یک روکش لاستیکی با ضخامت ۸ میلیمتر باید حداقل اتصال سطحی ۱۶ میلیمتر بین ورق

متصل باشد.اما معمولا بیشتر از ۲۳ میلیمتر پذیرفته نیست.دست های خود را روی هر درز قرار دهید تا

مطمئن شوید که لبه کاملا خذف شده است.هنگام که انگشتان خود را در جهت همپوشانی حرکت

میدهید نباید لبه آزاد حس کنید.لبه اتصال باید به طور کامل پخ زده شود.وجود برآمدگی روی لبه اتصال

وضعیت قابل قبولی نیست.

نازل ها و فلنج ها:

ورق های روکشی باید به طور کامل دور تمام نازل ها و فلنج را بپوشانند تا یک شرایط آب بند کامل در

مقابل جریان های سیال ایجاد کنند.توجه خاصی به قطعات نصب شده با قطر کمتر از ۳۰ میلیمتر داشته

باشید.

قطعات نصب شده داخلی :

مانند صفحات بین لوله های جداکننده و ورق لوله های داخلی، معملا به عنوان فیکسچرهای داخلی در

مخزن طراحی میشود تا مانع از مشکلات حین اعمال روکش گردند.در صورت استفاده از نوارهای پوشش

مجزا، اطمینان حاصل کنید که آنها به خوبی متصل و چسبیده شده اند.قطعات نصب شده مانند دستگیره

ها، بست های فلزی و پاشنه درب دسترسی را فراموش نکنید.


گزیده ای از کتاب بازرسی فنی مولف: Clifford matthews ترجمه: دکتر فرشید مالک و همکاران

آموزش مبانی روکشدهی را در جلسات بعد با عضویت در سایت WWW.MIGMAG.IR دنبال کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.