به پویاترین و پرمخاطب ترین سایت عرصه بازرسی جوش،رنگ،عایق وخوردگی خوش آمدید.برای استفاده هرچه بیشترازامکانات این سایت عضو شوید.
عضویت در خبرنامه

؟=2+3
نام:
ايميل:

http://s8.picofile.com/file/8278216992/photo_2016_12_12_15_00_37.jpg

http://s7.picofile.com/file/8253717534/2%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B4.gif

 

 

 

ورود و عضویت
برای دریافت اخبار از طریق ایمیل خود،در خبر نامه نیز ثبت نام کنید.



نرم افزار آنلاین

 

نظر سنجی
آمار بازدید کنندگان
mod_vvisit_counterامروز449
mod_vvisit_counterدیروز1303
mod_vvisit_counterاین هفته9140
mod_vvisit_counterاین ماه24219
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1241960
مترجم سایـت
به پرمخاطب ترین و پویاترین سایت حوزه بازرسی جوش،رنگ،عایق وخوردگی خوش آمدید//برای مشاهده کلیه امکانات سایت با نام کاربری خود وارد شوید// برای استفاده هرچه بهتر از امکانات این سایت از مرورگر firefox استفاده کنید// از این سایت در دوازدهمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی تقدیر شده است//از اولین فروشگاه مجازی کتب تخصصی بازرسی فنی ایران دیدن فرمایید

PostHeaderIcon خسارات ناشی از خوردگی در ایران و جهان

یکی از مهمترین راههای قطع وابستگی غیر ضروری ، شناخت مشکلات و موانع و راههای تقلیل اثرات سوء آنها می‌باشد. به همین قیاس ، در صنعت و بخصوص صنایع کشور ما ، برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و انسانی که یکی از پیامدهای آن ، تقویت هر چه بیشتر بندهای وابستگی می‌باشد، لازم است تا نقاط ضعف صنعت را بخوبی بشناسیم و در آن راستا ، به تقویت هر چه بیشتر توان علمی خود بپردازیم.

خوردگی یکی از موارد معدودی است که اثر خود را نه تنها در مراحل طراحی ، ساخت و تولید و بهره برداری نمایان می‌سازد، بلکه مبالغ عظیمی را نیز در مرحله حفاظت و نگهداری به خود اختصاص می‌دهد.
آسیب‌شناسی صنعت
برای شناخت صحیح‌تر خوردگی و اهمیت آن باید به آسیب‌شناسی صنعت پرداخت، زیرا یکی از مهمترین عواملی که گریبانگیر رشد صنایع و به خصوص صنایع ایرانی می‌باشد، عدم درک عمیق مساله خوردگی است. شاید بتوان دو دلیل عمده برای این بی‌عنایتی برشمرد:

• در رابطه با ضرر و زیانهای وارد آمده توسط خوردگی به صنایع ، نه تنها آمار مستند بلکه حتی تخمین‌های رسمی مستند و قابل انکار وجود ندارد، لذا مشخص نیست که خوردگی چگونه به آرامی اما بطور مداوم ثروتهای ملی را هدر می‌دهد.
• ابعاد فاجعه انگیز خوردگی از نظر اتلاف ماده و انرژی و ضرر و زیانهای زیست محیطی روشن نیست. لذا اکثرا با تصور اینکه مسائل مالی مربوط به خوردگی در بررسیهای مالی- اقتصادی در سر فصل استهلاک دیده می‌شوند، از ابعاد واقعی قضیه بی‌خبر می‌مانند و در نتیجه اهمیت مساله همواره در هاله ای از ابهام باقی می‌ماند.

مکانیسم خوردگی فلزات ‌(آهن)

مهندسی خوردگی
در این سلسله مقالات ، خواهیم کوشید جنبه ای از مهندسی را که به آن ««مهندسی خوردگی»» اطلاق می‌شود، به خوانندگان معرفی نماییم. هدف این نوشته‌ها ، ایجاد معلومان نیست، چه ، بسیاری از آنچه را که در اینجا می‌آید، می‌توان در کتب و مقالات تخصصی یافت، بلکه منظور اصلی ، ایجاد شناخت و آگاهی (هر چند جزئی) درباره یکی از مشکلات صنعتی است تا دانش پژوهان در انتخاب رشته‌های تحصیلی با آگاهی و توجه بیشتری اقدام کنند.
خوردگی چیست؟
خوردگی در زبان فارسی ترجمه واژه ای انگلیسی است که معنای آن جویده شده و گاز گرفته شده است. به نظر می‌رسد ظاهر قطعه خورده شده ، این تداعی معنایی را سبب شده باشد. برای بیشتر مردم، خوردگی با مصادیقش شناخته می‌شود، از قبیل زنگ زدگی و سیاه شدن قاشقهای نقره‌ای. در واقع خوردگی همه اینها هست، اما به‌تنهایی هیچ یک نیست. بطور مثال ، زنگ زدگی فقط به خوردگی آلیاژهای آهن اطلاق می‌شود.

استاندارد ایزو 8044 ، خوردگی را بدین شکل تعریف می‌کند:
««واکنش فیزیکی – شیمیایی متقابل بین فلز و محیط اطرافش که معمولا دارای طبیعت الکتروشیمیایی است و نتیجه‌اش تغییر در خواص فلز می‌باشد. این تغییرات خواص ممکن است منجر به از دست رفتن عملکرد فلز ، محیط یا دستگاهی شود که این دو ، قسمتی از آن را تشکیل می‌دهند. »»



ترمودینامیک و خوردگی
ترمودینامیک یکی از رشته های فیزیکی – شیمی، است. یکی از ویژگی‌های علم ترمودینامیک این است که می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا واکنشهای خاصی رخ خواهند داد یا نه. تعیین زمانی واکنشی که ترمودینامیک ، انجام آن را پیش بینی می‌کند، موضوع علم سینتیک است. خوردگی را می‌توان میل ترمودینامیکی برای بازگشت به اصل خود فلز دانست و آن را چنین توضیح داد:

فلزات اکثرا به شکل ترکیبات شیمیایی در سنگهای معدنی موجود هستند. فلز در این حالت به خاطر وضعیت ترمودینامیکی خود ، حالت پایدار دارد، یعنی از نظر ترمودینامیکی اگر نیرویی از خارج بر سنگ معدن وارد نشود، فلز میل دارد که در سنگ بماند و حالت ترکیبی خود را حفظ نماید. وقتی سنگ معدن از معدن جدا می‌شود، طی فرآیندهای خاصی ، فلز از سنگ استخراج می‌شود و به حالت فلز خالص در می آید.

عمل استخراج فلز ، از نظر شیمیایی یک فرآیند الکترون گیری یا احیا به حساب می‌آید. به این ترتیب فلز موجود در سنگ معدن ، الکترون می‌گیرد و به حالت فلز خالص در می‌آید. اما در اینجا وضعیتی ناگوار وجود دارد: الکترونهایی که طی فرآیند استخراج گرفته شده‌اند، برای فلز به شکل مهمان ناخوانده در می‌آیند. فلز علاوه بر الکترونهایی که خود دارد، الکترونهای زیادتری را نیز طی استخراج به سوی خود فرا خوانده ، با مهمان کردن الکترونهای اضافی از چنگ سنگ گریخته است. اما این مهمانان تبدیل به ناخواستگانی شده‌اند که فلز دائما در جستجوی راهی برای بیرون راندن آنهاست. به زبان ترمودینامیکی ، بی‌قراری فلز را ناپایداری ترمودینامیکی می‌نامند.

هنگامی که فلز موفق به از دست دادن الکترون می‌شود، واکنش اکسیداسیون رخ می‌دهد و می‌گویند خوردگی اتفاق افتاده است. وقتی فلز خورده شد، آنچه از واکنش باقی می‌ماند (اصطلاحا محصولات خوردگی) به لحاظ ترمودینامیکی پایدار خواهد بود و از این نظر مانند فلز در حالت معدنی (در حالتی که به شکل ترکیب در سنگ معدن وجود داشت) رفتار می‌کند.

جالب آنکه از نظر شیمیایی نیز محصولات خوردگی مثل سولفات آهن ، اکسید روی و غیره ، همان ترکیباتی هستند که در سنگ معدن فلز یافت می‌شود.
خوردگی ، یک واکنش طبیعی
از آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که خوردگی یک واکنش طبیعی است و انجام می‌شود. اما چنانکه خواهیم دید، خوردگی دارای زیانهای بسیاری است که ما را وادار می‌کند تا ترجیح دهیم این واکنش انجام نشود. انجام نشدن خوردگی مثل آن است که بخواهیم آبشاری به جای آنکه از بالای صخره به پایین بریزد، از پایین به بالا بریزد. اگر چه امکان ندارد که


خوردگی، زیان‌ها و روش‌های کنترل آن
یکی از مهمترین عوامل تخریب تجهیزات صنعتی، پدیدهٔ خوردگی است که به عنوان یکی از زیانبارترین آفت‌های صنایع مطرح می‌گردد. این زیان‌ها به حدی اهمیت دارد که تحقیق در حوزه‌های مربوط به فناوری‌های کنترل خوردگی، بخش عظیمی از پژوهش‌ها و تحقیقات کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است. این مطالعات به تدوین استراتژی‌ها, قوانین، آیین¬نامهها و روشهای مؤثری در زمینهٔ پیشگیری و رفع اثرات خوردگی منجر شده که تحت عنوان "مدیریت خوردگی" مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در کشور ما نیز به دلیل جایگیری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، در مناطق مستعد پدیدهٔ خوردگی, بررسی این پدیده و مدیریت آن، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد:
خوردگی، فرآیندی طبیعی است که فلزات را مورد حمله قرار می‌دهد. از آنجایی‌ که فلزات، مصرف گسترده‌ای در جهان امروزی دارند، خوردگی تبدیل به پدیده‌ای شده که اطراف ما را احاطه کرده است. وسایل خانه، اتومبیل، تجهیزات صنعتی و لوله‌های نفت و گاز مورد حمله خوردگی قرار می‌گیرند و این پدیده ضررهای مالی فراوانی را موجب می‌گردد.
به عنوان مثال, مسالهٔ خوردگی در کشور کانادا در فاصله زمانی ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۶، ۱۰ بار باعث نشتی خطوط لوله و ۱۲ بار باعث انفجار گردیده که از جهاتی اهمیت این موضوع را تا حدی آشکار می‌سازد. گزارشات خرابی‌های حاصل از خوردگی نشان می‌دهد که علل وقوع این پدیده عمدتاً بر اثر کوتاهی‌های مصیبت‌‌بار در لوله‌کشی‌ها و ساخت و نصب تجهیزات می‌باشد که منجر به انفجار، آتش‌گرفتن و منتشرشدن مواد سمی در محیط زیست می‌گردد. علاوه بر آن مخارجی نظیر، جایگزین‌کردن تجهیزات خورده شده، تعطیلی و خاموشی واحدها به‌دلیل جایگزینی تجهیزات خورده شده، ایجاد اختلال در فرآیندها به‌دلیل خوردگی تجهیزات و عدم خلوص محصولات فرایندی به دلیل نشت ناشی از خوردگی در اتلاف محصولات مخزن‌هایی که مورد حمله خوردگی قرار می‌گیرند، از مهمترین هزینه‌ها و زیان‌های حاصل از خوردگی می‌باشد.
ضرر سالانهٔ اثرات خوردگی در ایالات متحده و اروپا حدود ۳.۱ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می‌گردد که طبق آمار، خسارات خوردگی که طی ۲۲ سال گذشته در صنایع آمریکا رخ داده، چیزی حدود ۳۸۰ میلیارد دلار می‌باشد. میانگین سالانه این خسارت‌ها حدود ۱۷ میلیارد دلار است که از کل هزینهٔ سوانح طبیعی از قبیل زلزله، سیل و آتش‌سوزی در این کشور بیشتر می‌باشد.
از هزینه‌های فوق‌الذکر (۳۸۰ میلیارد دلار)، ۷ میلیارد دلار سهم لوله‌های انتقال مایعات و گازها، ۹.۴۷ میلیارد دلار هزینهٔ خوردگی در واحدهای فراورش و ۶.۸ میلیارد دلار متعلق به صنایع پالایشگاهی و مجتمع‌های گاز و پتروشیمی می‌باشد. همچنین بنابر آمار ارائه شده ۱۵ تا ۲۰ درصد از نشتی‌ها در تاسیسات صنعت نفت به‌دلیل خوردگی می‌باشد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد با رعایت ضوابط و اصول مربوطه می‌توان از ۷۰ درصد این خسارت‌ها جلوگیری کرد. طبق گزارش انستیتو باتل با اعمال سادهٔ دانش و تکنولوژی موجود، از یک سوم هزینه‌های خوردگی‌ صنایع جلوگیری به عمل می‌آید. نکتهٔ دیگری که غالباً مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که خسارات غیرمستقیم خوردگی در برخی موارد به مراتب بیشتر از خسارات مستقیم آن می‌باشد. به‌عنوان نمونه، تعویض پروانهٔ پمپ سانتریفوژ نه تنها هزینه‌ای برای تعمیر خود قطعه ایجاد می‌کند، بلکه قطع جریان در فرآیند، باز و بسته‌شدن پمپ و هزینه دستمزد را نیز به‌دنبال دارد.
در کنار این خسارات، هدررفتگی و تضییع مواد و آلودگی‌های ناشی از آن که در نتیجه خوردگی به‌وجود می‌آید، باعث بروز نتایج وخیمی در رابطه با ایمنی و محیط زیست می‌گردد.
تحلیل داده‌های حاصل از ضایعات هیدروکربن‌ها نشان می‌دهد که خوردگی به لحاظ آماری دومین عامل ایجاد این هدررفتگی می‌باشد. اهمیت موارد ذکرشده به حدی است که در قوانین فدرال ایالات متحده، بر لزوم نصب و ارائه راهکارهای کنترل خوردگی به‌وسیله متصدیان خطوط لوله تاکید گردیده و عدم پیروی از این قوانین مشمول مجازات‌های مدنی و جنایی شده است. همچنین در سایر صنایع از جمله نفت، گاز و پتروشیمی نیز راهکارهای علمی، تکنولوژیکی و حقوقی جهت جلوگیری از خطرات و هزینه‌های خوردگی در دست مطالعه و تصویب می‌باشد.
پیشگویی آهنگ خرابی تجهیزات در اثر خوردگی و تخمین هزینه‌های آن عنصری نامعین است که می‌توان با استفاده از سیسستم‌های مدیریت خوردگی تا حدودی آن را کنترل نمود. مدیریت خوردگی با هدف صیانت از سرمایه، مسئولیت کنترل خوردگی و روش‌های پایش و حفاظت تاسیسات در تمامی جنبه‌ها را جهت پایداری و پویایی به‌عهده دارد و همواره از ابزار و روش‌های پیشرفته در رسیدن به این مقصود بهره می‌گیرد.
به‌وسیلهٔ مدیریت خوردگی، فرآیند‌ خوردگی از ابتدای مرحله طراحی تاسیسات تا هنگام سرویس‌دهی آنها به صورت فعال مدیریت می‌گردد. به عنوان مثال یک مهندس طراح، از طریق این مدیریت از اطلاعات لازم در زمینهٔ خوردگی برخوردار می‌گردد تا سازه‌هایی را با عمر مفید و طولانی طراحی نماید یا با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از خوردگی‌های رخ‌داده در طراحی‌های پیشین، مراحل بعدی کار را اصلاح کند.
مدیریت خوردگی به ارائه استراتژی‌های پیش‌گیرانه و برداشتن گام‌های راهبردی در دو حوزهٔ فنی و غیرفنی می‌پردازد. سر فصل¬هایی که در حوزه‌های غیر فنی به عنوان استراتژی‌های پیش‌گیرانه دنبال میشود به شرح زیر می‌باشد:
۱) افزایش آگاهی از هزینه‌های هنگفت‌ خوردگی و صرفه‌جویی در این هزینه‌ها موجب به‌کارگیری صحیح فناوری‌های موجود و کاهش هزینه‌ها می‌گردد. از اینرو, بسیاری از مشکلات خوردگی در نتیجه فقدان آگاهی از مدیریت خوردگی و مسئولیت‌پذیری اشخاص در تبادل عملیات، بازرسی، تعمیر و نگهداشت سیستم مهندسی می‌باشد.
۲) تغییر خط مشی‌ها، آیین‌نامه‌ها، استانداردها و شیوه‌های مدیریتی جهت کاهش هزینه‌های خوردگی به واسطه مدیریت صحیح خوردگی که به کنترل مؤثر آن می‌انجامد و باعث اجرای ایمن‌تر و قابل اعتما‌دتر عملیات و افزایش عمر مفید تاسیسات و تجهیزات می‌شود.
۳) اصلاح و تعمیم آموزش کارکنان جهت معرفی و بازشناسی کنترل خوردگی که مستلزم وارد نمودن واحدهای درسی پیشگیری و کنترل خوردگی در برنامه‌های تحصیلی و مدیریتی می‌باشد.
۴) تغییر و اصلاح کژاندیشی و باور غلط تسلیم‌پذیری در مقابل خوردگی و اتخاذ تصمیم‌های جدید در راستای جلوگیری از این پدیده.
همچنین استراتژی‌های پیش‌گیرانه در حوزه‌های فنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند، برخی از این استراتژی‌ها بدین ترتیب می‌باشد:
۱) ارتقای روش‌های طراحی و استفاده از روش‌های طراحی پیشرفته به منظور مدیریت بهتر خوردگی که مانع از بروز هزینه‌های خوردگی قابل اجتناب می‌گردد. برای تحقق این راهبرد لازم است روش‌های طراحی تغییر کند و بهترین فناوری‌های خوردگی در دسترس طراحان قرار گیرد. میزان عملکرد خوردگی نیز در معیار طراحی وارد شده و هزینه طول عمر تجهیزات تجزیه و تحلیل ‌گردد.
۲) ارتقای روش‌های پیش‌بینی عمر تجهیزات و ارزیابی عملکرد آنها از طریق آشنایی با فناوری‌های خوردگی جدید.
۳) بهبود فناوری‌های خوردگی‌ از طریق تحقیق و توسعه.
می‌توان با استفاده از مدیریت خوردگی و بهکارگیری روش‌های علمی و دستاوردهای جدید تکنولوژی، خوردگی را در بسیاری از صنایع کشور کنترل نمود. این امر مستلزم ایجاد آگاهی و عزم جدی برای پیش‌گیری و کنترل خوردگی در میان مدیران و کارشناسان می‌باشد.
نتیجه:
با توجه به گستردگی و شرایط خاص جغرافیایی منطقه‌ای که بخش اعظم تاسیسات نفت و گاز کشور در آن قرار دارد، مسئله خوردگی در صنعت نفت ایران از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. اعمال درست و دقیق مدیریت خوردگی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این حوزه می‌تواند از بروز سالانه میلیون‌ها دلار خسارت به این مراکز جلوگیری کند.
اهمیت مسئله خوردگی در صنعت نفت جنبه دیگری نیز دارد؛ تاسیسات نفتی، گازی و پتروشیمیایی کشور در حال توسعه است و لحاظ قواعد مدیریت خوردگی در طراحی و ساخت کارخانجات و تجهیزات مورد استفاده می‌تواند از بروز خسارات هنگفتی در آینده جلوگیری کند.
با وجود اهمیت این مسئله، به نظر می‌رسد قواعد و قوانین مدیریت خوردگی و استفاده از تکنولوژی‌های روز جهت افزایش مقاومت در برابر خوردگی هنوز جای خود را در فعالیت‌های اجرایی به شایستگی باز نکرده است و مورد اهتمام جدی قرار نمی‌گیرد. بررسی ابعاد این موضوع و اهمیت آن یکی از اقدامات اساسی برای گشودن جایگاه شایسته این پدیده در برنامه‌ریزی فعالیت‌های اجرایی است. شناخت اهمیت این مسئله و استراتژی بنگاههای توسعهیافته در این زمینه، میتواند سرفصلی برای حرکت در مسیر رشد تکنولوژی و دانشمدیریت خوردگی باشد.

تحلیل موضوع عدم ارایه خسارات خوردگی در ایران :
مطالعه هزينه‌هاي خوردگي در چند کشور كه با تلاش‌هاي گسترده و رسمي و يا تلاش‌هاي غيررسمي و کم¬دامنه انجام شده است، نشان مي‌دهد که هزينه‌هاي خوردگي در محدوده 2 تا 5 درصد درآمد ناخالص ملي (GNP) کشورها قرار گرفته است. متاسفانه هنوز در ايران آماري رسمي در مورد هزينه‌هاي خوردگي استخراج نشده است. از اين رو، سياستگذاران صنعتي کشور با ابعاد ضررهاي اقتصادي اين پديده آشنايي كافي ندارند و ممکن است در سياستگذاري¬ها به خطا بروند. در اين مقاله به لزوم استخراج اين آمار و تجربه کشورهاي ديگر در اين زمينه پرداخته¬ايم و در انتها اين سئوال را مطرح كرده¬ايم که متولي استخراج آمار هزينه‌هاي خوردگي در کشور چه سازمان يا ارگاني است؟
چرا استخراج آمار هزينه‌هاي خوردگي لازم است؟
خوردگي پديده‌اي بسيار ناخوشايند است؛ پديده‌اي که سرمايه‌هاي يک صنعت، انرژي يک کشور و اقتصاد يک ملت را خورده و از بين مي‌برد. خوردگي پديده‌اي است با ابعاد گسترده؛ چراکه هرجا هوا يا مايعي وجود داشته باشد، خوردگي نيز وجود خواهد داشت. پديده‌اي که بر اساس آمار رسمي کشورهاي پيشرفته معادل دو تا پنج درصد درآمد ناخالص ملي، به اقتصاد آنها زيان وارد مي‌کند. ميزان اين خسارت به حدي است که اگر استراتژي معقولي در برابر آن اتخاذ نشود، مي‌تواند يک کشور را با مشکل مواجه کند.



استخراج آمار هزينه‌هاي خوردگي چه فوايدي دارد؟
سه دليل مهم کشورهاي پيشرفته را قانع کرده تا اين آمار استخراج كنند.
1) ايجاد پتانسيل‌هايي براي کاهش هزينه‌ها و کاهش مصرف منابع و انرژي
بر اساس گزارشي در انگلستان، مي‌توان هزينه‌هاي خوردگي صنعت حمل و نقل اين کشور را حدود 29 درصد کاهش داد. اين رقم در صنايع دريايي به ميزان 20 درصد و در صنعت نفت و مواد شيميايي اين کشور 8 درصد است. با توجه به آمار ارايه‌شده در سال 1970، كل هزينه¬هاي خوردگي در اين کشور سالانه حدود 3/1 ميليارد پوند است كه مي‌توان حدود 310 ميليون پوند آن را کاهش داد.
2) به‌دست آوردن فاکتورهايي براي کاهش هزينه‌ها
با استفاده از گزارش ارايه‌شده در مورد خوردگي در انگلستان، 16 فاکتور مختلف براي کاهش هزينه‌هاي خوردگي استخراج شده است. كه بعضي از آن فاكتورها عبارتند از:
1- بهبود طراحي با استفاده از روشهاي كنوني؛
2- افزايش آگاهي صنايع از خطرات خوردگي؛
3- استفاده از مواد جديد براي كاهش هزينه¬هاي خوردگي؛
4- استانداردسازي تجهيزات.
3) اتخاذ استراتژي‌هايي براي کنترل خوردگي
با تكيه بر اين آمار مي¬توان با تدوين استراتژي‌ براي مبارزه با خوردگي، هزينه‌هاي خوردگي را به مقدار زيادي کنترل کرد و کاهش داد.
کشورهايي که آمار خوردگي را استخراج کرده‌اند
کشورهاي مختلفي مطالعات هزينه‌هاي خوردگي را انجام داده‌اند. قديمي‌ترين مطالعه را پروفسور Uhlig در آمريكا در سال 1949 انجام داد. وي کل هزينه‌هاي خوردگي را با جمع کردن هزينه‌هاي مواد و روش‌هايي که براي کنترل خوردگي استفاده مي‌شود،‌ به‌دست آورد. گزارش سال 1949، با انجام مطالعات ملي در کشورهاي ژاپن، آمريکا و انگلستان در سال 1970 پيگيري شد.
در سال 1977 در ژاپن بر اساس روش Uhlig و در سال 1978 در آمريکا توسط
(Battelle Columbus laboratories and National Bureau of Standards) Battelle-NBS ، مطالعاتي براي برآورد هزينة مستقيم خوردگي با استفاده از مدل اقتصادي Input/Output انجام گرفت. اين مدل بعداً در دو کشور ديگر، استراليا در سال 1983 و کويت در سال 1995، مورد استفاده قرار گرفت.
در جدول زير هزينه‌هاي خوردگي کشورهايي که اين آمار را استخراج کرده‌اند، آورده شده است. اين آمار نشان مي‌دهد که هزينه ملي خوردگي بين 1.5 تا 5.2 درصد درآمد ناخالص ملي تغيير مي‌کند.
کشور سال هزينه خوردگي کل درصد GNP
آمريکا 1949 5.5 ميليارد دلار 1/2
هند 1960 320 ميليون دلار ___
فنلاند 1965 54 ميليون دلار ___
آلمان غربي 1967 6 ميليارد دلار 3
انگلستان 1970 1.365 ميليارد پوند 5/3
ژاپن 1974 9.2 ميليارد دلار 8/1
آمريکا 1975 70 ميليارد دلار 2/4
استراليا 1982 2 ميليارد دلار 5/1
کويت 1995 1 ميليارد دلار 2/5
آمريکا 1998 279 ميليارد دلار 2/3

متولي استخراج آمار هزينه¬هاي خوردگي کيست؟
ايران کشوري با اتمسفر خورنده و نيمه¬صنعتي است و به احتمال زياد، درصد هزينه¬هاي خوردگي نسبت به GDP در کشور ما در مقايسه با ساير کشورها بالاست. متاسفانه در کشوري که داراي ذخاير نفتي زياد و صنايع مختلف مرتبط با آن است (با توجه به خورندگي بالاي نفت ايران)، هنوز آمار رسمي در مورد خوردگي نمي¬توان يافت. انجمن خوردگي که مي‌تواند يکي از متوليان اين امر (استخراج آمار هزينه¬هاي خوردگي) باشد، نتوانسته است به وظيفة خود به خوبي عمل کند و فقط در يک تحليل ساده، آماري ارايه کرده که آن آمار خود جاي تأمل و بحث دارد. استخراج آمار خوردگي در ايران کاري فراتر از اين است که فقط از عهده يک سازمان و حتي يک وزاتخانه برآيد.
در اين ميان وظيفه وزارت نفت، که حدود 10تريليون تومان سهم در درآمد ناخالص ملي دارد، بسيار سنگين است. از طرف ديگر، وظيفة وزرات صنايع و معادن نيز که حدود 11تريليون تومان توليد ناخالص ملي را تحت پوشش دارد نيز بسيار سنگين است؛ ضمن آنکه اين وزارتخانه متولي کل صنعت کشور نيز هست. وظيفه وزرات کشاورزي که توليد ناخالص ملي معادل 8 تريليون تومان را تحت پوشش دارد نيز سنگين است.
اما شايد هيچيک از اين دستگاهها را به تنهايي نتوان متولي اين مهم نمود و همکاري اين سه وزراتخانه و حتي ارگانهاي ديگر مورد نياز باشد. به نظر مي‌رسد که سازماني همچون سازمان بهينه‌سازي مصرف انرژي نيز بايد ايجاد شود که البته با اعمال مديريت کارآمد و با استفاده از روشهاي ترويجي، در جهت کاهش هزينه‌هاي خوردگي تلاش کنند؛ اين سازمان نيز مي‌تواند در تهيه آمارهاي خوردگي کشور نقش مهمي ايفا کند.

مآخذ:
۱- مجموعه مقالات دومین همایش خوردگی در صنعت نفت
2- www.chemesteri.net
3- مجله اینترنتی و دانش نامه آزاد ویکی پدیا


نوشته شده توسط حجازی فر

 

تبلیغات

 

 

 

 

 

جستجو در سایت
راهنمای سایت

http://s5.picofile.com/file/8168051292/FlashB1.gif

 

 

 

آخرین اخبار سایت
تبلیغات کاربران