خانه » مقالات بازرسی » بازرسی جوش و NDT » مقدمه‌ای بر آزمون فراصوتی آرایه فازی

مقدمه‌ای بر آزمون فراصوتی آرایه فازی

مقدمه‌ای بر آزمون فراصوتی آرایه فازی

مولف: مصطفی مردانی‌خراط

ناشر: انجمن خوردگی ایران [به سفارش و حمایت] شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب.

مشخصات ظاهری: وزیری، ۱۰۲ صفحه، مصور (بخشی رنگی)،

جدول (بخشی رنگی)، نمودار (بخشی رنگی).

 

خرید آنـــــــــــــــــــلاین

معرفی کتاب

تکنیک آرایه فازی(Phased Array Technique) یکی از روشهای نوین در تستهای غیرمخرب فراصوتی است. آزمون فراصوتی آرایه فازی به دلیل ویژگیهایی نظیر سرعت بالای انجام آزمون، انعطاف پذیری بالا، هدایت و متمرکز نمودن امواج مزیت بسیاری نسبت به روشهای متداول فراصوتی دارند و امروزه کاربرد این تکنیک نوین با توانایی ارائه نتایج تصویری مختلف و قابلیت تفسیر ساده در تستهای غیر مخرب فراصوتی و بازرسی جوش، رشد چشمگیری پیدا کرده است.

هدف اصلی این کتاب معرفی تکنیک آرایه فازی به زبان ساده و بیان ویژگی ها و قابلیت های آن می باشد که در فصل یک مفاهیم بنیادی در آزمون فراصوتی که پیش زمینه برای مباحث فصول بعدی می باشد، بیان شده است و در فصل دو به بررسی قابلیت ها و توانایی های آزمون آرایه فازی و ویژگی های آن پرداخته خواهد شد.

با وجود این قابلیتها و ویژگیها، استفاده از روش آرایه فازی بدلیل پیچیدگی رفتار امواج تولید شده و تاثیر متقابل این امواج بر روی یکدیگر، موجب بروز دشواریهایی در طراحی روش انجام آزمون و همچنین تفسیر و ارزیابی نتایج بدست آمده در این روش می شود. وجود این پیچیدگیها در رفتار امواج ارسال شده و دریافت شده، نشان می دهد که در این نسل از آزمونهای فراصوتی استفاده از ابزارهای محاسباتی بمنظور پیش بینی رفتار امواج در درون قطعه مورد آزمون ضروری و اجتناب ناپذیر است. بدین منظور در فصل سه با بیانی ساده به شبیه سازی انتشار امواج فراصوتی تولید شده از ترنسدیوسر آرایه فازی پرداخته شده و تاثیر متقابل این امواج در برخورد با عیوب مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.

بطور کلی آزمون فراصوتی و بخصوص آزمون آرایه فازی با وجود قابلیتها منحصر به فرد آن، نیازمند مهارت های خاص و تجربه کافی در استفاده و بکارگیری این قابلیت ها است. در فصل چهار با انجام آزمون آرایه فازی بر روی بلوکهای دارای عیوب مصنوعی معین، رفتار امواج فراصوتی در برخورد با عیوب در تصاویر حاصله از این آزمون مشاهده خواهد شد و بدلیل اهمیت این آزمون در بازرسی جوش انجام آزمون آرایه فازی بر روی نمونه هایی از جوش دارای عیوب مختلف انجام و نتایج حاصله بیان خواهد شد.

خرید سریع و آنلاین

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.