خانه » مقالات بازرسی » بازرسی خوردگی و حفاظت » حضور نخبه ایرانی در کنگره خوردگی اروپا

حضور نخبه ایرانی در کنگره خوردگی اروپا

سخنرانی خانم مهندس فرزانه اکوان در

کنگره خوردگی اروپا EUROCORR 2016

پایگاه خبری صنعت بازرسی این موفقیت را به خانم مهندس اکوان و

همچنین جامعه بازرسی فنی ایران تبریک و تهنیت عرض مینماید .

 


گزارش کنگره خوردگی اروپا (Eurocorr 2016)

فرزانه اکوان
مشاور آزاد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه
f.akvan@gmail.com

یوروکور کنگره سالانه فدراسیون خوردگی اروپا می باشد که جذب مخاطبان بین المللی اش در حال افزایش است. پس از برگزاری موفق یوروکور ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ در Nice فرانسه، فدراسیون CEFRACOR  و علوم شیمی FFC و شرکت های عضو EFC ، با همکاری ParisTech، EFC را به عنوان میزبان این رویداد مهم منصوب کردند که هر ساله یک کشور مجری برگزاری آن می باشد.

کنگره ۲۰۱۶ EUROCORR امسال در Montpellier فرانسه از ۱۱ تا ۱۵ سپتامبر  برگزار شد. Montpellier شهرستان زیبا و جذاب مدیترانه در جنوب فرانسه با ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و مدرنیته است و Le Corum مرکز کنفرانس ایده آل در مرکز شهرستان و در نزدیکی تعداد زیادی از هتل ها و رستوران ها می باشد.
شعار اصلی کنگره ۲۰۱۶ «پیش برد ارتباط علم به مهندسی» و با هدف گرد هم آوردن متخصصان خوردگی از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف با استقبالی بیش از ۱۰۰۰ محقق و استاد و پژوهشگر از ۵۷ کشور برگزار گردید که در این بین ۲۱ استاد، پژوهشگر و دانشجو مستقیماً از ایران مقاله داشتند. در این کنگره ۳ سخنرانی جامع و ۱۷ سخنرانی کلیدی و ۵۴۲ ارائه شفاهی و ۱۴۲ پوستر ارائه شد. دبیری این کنگره را Philippe Marcus از Chimie ParisTech CNRS  برعهده داشت.

کنگره با ثبت نام و مراسم آشنایی از بعد از ظهر روز ۱۱ سپتامبر آغاز گردید و صبح ۱۲ سپتامبر بعد از سخنرانی Philippe Marcus (دبیر کنگره) از فرانسه وFatima Montemor  (رییسEFC ) از پرتغال و سپس اهدای مدال کنگره اروپا به Lorenzo Fedrizzi از ایتالیا و سخنرانی جامع توسط Gerald Frankel از آمریکا آغاز شد، بعد از صرف نهار سخنرانان در ۱۱ سالن جداگانه به سخنرانی پرداختند.
در روزهای کنگره به طور همزمان با ارائه سخنرانی ها، ۶ نشست تخصصی نیز با عناوین زیر برگزار گردید: EFC STAC Meeting و EFC BoA Meeting و EFC General Assembly و Scientific Committee EUROCORR 2017 و CEFRACOR Working Group on Biodeteroriation و Young EFC Meeting. لازم به ذکر است نشست  Young EFCبرای اولین بار در سال ۲۰۱۶ با هدف ایجاد یک شبکه قوی از محققان جوان دنیا برگزار گردید. مهمترین بحث در این نشست حول محوریت چگونگی معرفی محققان و پژوهشگران جوان به جوامع علمی و پیشکسوتان در رویدادهای بین المللی انجام شد و حضور پروفسور  Christofer Leygraf از سوئد، منشا تشکیل این نشست بود.

از دیگر موارد قابل توجه می توان به ۲۱ کارگروه تخصصی که همزمان با ارائه سخنرانی ها برگزار گردیدند، با عناوین زیر اشاره نمود:
Corrosion in Oil & Gas Production وEFC Task Force Corrosion Reliability of Electronics Devices and Materials و CO2-Corrosion in Industrial Capture و Transportation and Utilization Applications و Corrosion Control in Aerospace و Corrosion of Polymer Materials و Corrosion of Archaeological and Historical Artefacts و Corrosion & Corrosion Protection of Drinking Water Systems و Nuclear Corrosion  وCorrosion in the Refinery Industry و Corrosion of Steel in Concrete و Coatings و Environment Sensitive Fracture و Tribocorrosion و Corrosion by Hot Gases and Combustion Products و Joint EFC CEOCOR Working Group on Cathodic Protection Criteria و Automotive Corrosion و Marine Corrosion و Cathodic Protection و Corrosion and Scale Inhibition و Corrosion Education و Microbial Corrosion.

نمایشگاه جانبی با حضور ۵۰ کمپانی به منظور نمایش و اطلاع از آخرین تحولات در مواد مقاوم در برابر خوردگی، مانیتورینگ خوردگی، پوشش ها، بازدارنده ها، حفاظت کاتدی و … از ساعت ۱۸:۳۰ روز ۱۲ سپتامبر تا ساعت ۱۷ روز ۱۴ سپتامبر به مدت سه روز برگزار گردید. در این بین حضور نمایندگان NACE و ISE و ECS راه ارتباطی بسیار عالی بود برای پرسش سوالات و رفع ابهام روابط علمی با اساتید و محققان کشور عزیزمان.

رویدادهای اجتماعی کنگره که همان محافل گرم و دوستانه هستند، همانند سال های قبل به چندین قسمت تقسیم می شد: یکی روز ثبت نام و مراسم آشنایی، روز دوم افتتاح نمایشگاه جانبی، روز سوم مراسم ارائه پوستر و در نهایت شب آخر، شام کنگره که در محلی به نام Abbaye de Valmagne برگزار گردید.

قبل از شروع کنگره، از تاریخ ۹ تا ۱۱ سپتامبر یک دوره آموزشی «علم خوردگی» نیز با حضور اساتید مطرح خوردگی با موضوعات زیر برگزار شد Thin Oxide Film Formation و Passivity و Atmospheric Corrosion و Pitting/crevice Corrosion و Stress Corrosion Cracking and H-Embrittlement و Corrosion Protection by Organic and Inorganic Coatings و Corrosion in Oil and Gas. Case studies و High Temperature Corrosion. امتحان قبولی در این دوره معادل ۵/۷ واحد درسی دانشگاه های اروپا می باشد ولی نکته جالب اینکه این دوره آموزشی تنها با ۷ نفر متقاضی برگزار گردید، هرچند این تعداد کم به نفع دانشجویان حاضر در دوره بود ولی نشان بارزی از عدم اطلاع رسانی کافی بود که بارها مورد تحلیل برگزارکنندگان قرار گرفت. جالب تر اینکه حتی یک نفر متقاضی فرانسوی در این دوره آموزشی حضور نداشت.

در سال آینده، کنگره EUROCORR 2017 ، ۳ الی ۷ سپتامبر در شهر پراگ کشور جمهوری چک برگزار خواهد شد. ارسال چکیده مقالات از اکتبر ۲۰۱۶ لغایت ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ امکان پذیر و اعلام نتایج پذیرش اولیه ۲۸ آپریل خواهد بود.

سخنرانی های اینجانب و مقالات مشترک با استاد رضا جواهردشتی
در EUROCORR 2016

۱- Source detection and removal of organic chloride component in crude oil  (in Refinery section)

۲- Corrosion Knowledge Management Versus Corrosion Management: An Essential Tool for Assets Integrity Management (in Education section)     

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.